Relatiegeschenken geven kan een erg effectief marketingmiddel zijn. Je laat hiermee zien dat je jouw klanten waardeert, maar hoe bepaal je wat voor cadeau je geeft en aan wie je het geeft? Er zit namelijk erg veel verschil tussen een pen met een logo van jouw bedrijf of een trip die je samen doet met een klant. Er zijn dus een paar dingen waar je op moet letten en die lees je in dit artikel.

Wat is het doel van het geschenk?

Zorg er als eerst voor dat het cadeau in jouw marketingplan past. Op het laatste moment snel wat pennen laten bedrukken omdat je een open dag hebt, werkt niet zo goed als je zou willen. De kans dat de pen mee naar huis wordt genomen en daarna niet meer wordt gebruikt, is erg groot. Zonde van je geld dus. Maak van tevoren een duidelijk doel. Dit kan van alles zijn: de naamsbekendheid vergroten of juist nieuwe klanten krijgen. Met een helder doel voor ogen is de keuze voor een bepaald geschenk ook beter aan je achterban te verkopen. Helemaal als je het resultaat meetbaar maakt. Bedenk dan van tevoren wanneer en binnen welke termijn je doel bereikt is.

Ga voor iets wat bij jouw bedrijf past

Ga niet voor hele hippe cadeautjes als jouw bedrijf een formele uitstraling heeft. Dit komt nep over en kan het imago van een bedrijf juist ten nadele komen. Vooral jongeren zijn gevoelig voor marketing die niet klopt. Zorg er daarom voor dat een cadeau ook echt een uitstraling heeft wat past bij jouw bedrijf. Sta je voor creativiteit, ga dan ook voor een creatief cadeau. Zo kun je bijvoorbeeld een tas kopen bij HUMK!

Fiscaal aftrekbaar

In veel gevallen kun je als bedrijf de btw van het cadeau fiscaal aftrekken. Dit kan alleen in een geval dat de kosten per jaar onder de 227 euro per ontvanger blijven. Ook moeten de cadeaus naar bestaande leveranciers of klanten gaan en niet naar potentiële klanten. Aftrekbaarheid geldt niet voor cadeautjes aan het personeel en potentiële klanten. Die vallen onder bedrijfskosten.