Een aantrekkelijke en effectieve verpakking is niet alleen de sleutel tot het succesvol op de markt brengen van een product, maar ook tot het positief veranderen van de perceptie ervan. Een verpakking is in feite het eerste contactpunt van een product met de klanten, dat alle aspecten van zijn eigenschappen aan hen doorgeeft. Verpakkingen zijn met andere woorden in wezen de eerste indruk die de aandacht van de consument kan trekken en hem kan overtuigen om de aankoop te doen.

Strategisch ontworpen luxe verpakkingen laten een product opvallen omdat ze voldoen aan alle noodzakelijke elementen. Ze zorgen voor de bescherming en veiligheid van het product, ze onderscheiden en karakteriseren het product, ze maken het product aantrekkelijk, ze bieden bescherming en ze verschaffen alle noodzakelijke informatie voor de kennis van de consument. Kortom, verpakkingen zijn een krachtig merchandising- en brandinginstrument.

Onderzoek

Uit aantal weetjes over verpakking:

  1. 70% van de consumenten vormt een indruk van producten enkel op de verpakking.
  2. 55% van de online klanten is ervan overtuigd dat zij opnieuw van deze websites zullen kopen als hun producten in een op maat gemaakte verpakking worden geleverd.
  3. 63% van de consumenten is het ermee eens dat de verpakking van het product net zo belangrijk is als het merk zelf.
  4. 52% van de mensen zegt dat ze graag extra geld betalen voor producten als ze van de verpakking houden.
  5. 30% van de bedrijven meldde dat hun omzet stijgt wanneer ze hun productverpakking verbeteren.
  6. 64% van de mensen accepteerde dat ze producten direct kopen als ze de verpakking leuk vinden zonder er onderzoek naar te doen.

Bovenstaande gegevens laten duidelijk veel zien over de effectiviteit van verpakkingen. Op basis van deze statistieken lijkt het erop dat consumenten bij het doen van hun aankoop een oordeel in een handomdraai vellen op basis van de verpakking.

Waarom en hoe?

Om deze vraag te beantwoorden, moeten we een beetje dieper graven. Een krachtige verpakking kan het koopgedrag van consumenten op meerdere niveaus beïnvloeden. Hoe meer een pakket esthetisch aantrekkelijk is, hoe meer het door de consumenten zal worden onderzocht en hoe meer hun keuze eenvoudig gemaakt wordt. Bij het beïnvloeden van de aankoopbeslissingen van consumenten spelen logo’s ook een belangrijke rol.

Gebruik van kunststof als verpakkingsmateriaal

Producten die we in de schappen van winkels en supermarkten zien, moeten een reeks transportstadia doorlopen, waardoor er een inherent risico van schade en besmetting bestaat voordat ze bij de eindgebruikers terechtkomen. Om dergelijke belemmeringen te voorkomen, zijn effectieve methoden voor het beschermen van producten door middel van een goede verpakking van het allergrootste belang. Daarom wordt de voorkeur gegeven aan kunststofverpakkingen boven alternatieve verpakkingen. De plastic verpakking heeft de volgende voordelen:

  1. Het weegt slechts de helft zoveel als alternatieve verpakkingsmaterialen, waardoor het de lichtste oplossing is.
  2. Plastic verpakkingen stoten minder broeikasgassen uit dan alternatieve verpakkingsmaterialen.
  3. Het voorkomt verspilling van voedsel en voldoet aan alle veiligheidsnormen.
  4. 90% van alle producten wordt verzonden met een kartonnen verpakking, omdat het veilig is.

Slot Opmerkingen

Verpakkingen vormen de kern van de promotie van een product, de beïnvloeding van het koopgedrag van de consument en de veiligheid van het product. Het communiceert met klanten en vertelt hen effectief waar het merk en het bedrijf voor staan. Dat is de kracht van een effectieve verpakking.