Voor online shoppen gelden er andere regels dan wanneer je iets in een winkel koopt. Zo kunnen er onverwachte extra kosten in rekening worden gebracht en weet je niet zeker of de webshop betrouwbaar is. Let daarom op onderstaande tips tijdens het online shoppen.

Tip 1: snelle levering

Bij een online bestellingen moet je je bestelling in principe altijd binnen 30 dagen ontvangen. De enige uitzonderingen hierop zijn als er specifiek wordt aangegeven dat de levertijd langer duurt of als het product dat je hebt besteld niet op voorraad is. Als je je bestelling binnen 30 dagen nog niet hebt ontvangen, mag je de bestelling ongedaan maken. In dat geval hoef je niet meer te betalen en als je dat al hebt gedaan, krijg je je geld terug. Uiteraard wil je de bestelling het liefst morgen al ontvangen. Daarom vind je hier een overzicht van webshops waarbij geldt “vandaag besteld, morgen in huis”. Bij welke webshop ga jij bestellen? Het is fantastisch om de volgende dag al je bestelling te ontvangen.

Tip 2: zorg ervoor dat je een bevestiging ontvangt

Als je een online bestelling hebt gedaan, moet je altijd een bevestiging krijgen. Meestal gebeurt dit via de mail. Dit geldt ook voor producten die je telefonisch hebt gekocht. Krijg je geen bevestiging, dan is de overeenkomst ongeldig. De bevestiging moet je goed bewaren, aangezien deze later misschien nog van pas kan komen, mocht er iets mis zijn met de bestelling. 

online shoppen

Tip 3: kijk of de webshop een keurmerk heeft

Het is altijd goed om te kijken of de webshop waar je een bestelling wilt doen, is aangesloten bij een waarborgfonds. Dit zie je aan de hand van een keurmerk. Een webshop met een keurmerk voldoet aan een bepaalde service. Ook weet je zeker dat de webshop in kwestie betrouwbaar is. Mocht er een probleem ontstaan, kun je naar een onafhankelijke geschillencommissie stappen. Bij webshops zonder keurmerk gaat dit niet. Zo is Thuiswinkel waarborg een bekend keurmerk voor Nederlandse webshops.

Tip 4: houd je aan de bedenktijd

Webshops hanteren een bedenktijd van 14 dagen. Dit houdt in dat je gedurende de 14 dagen nadat je bestelling is geleverd, kunt bedenken of je de producten wilt houden of niet. Als je toch besluit om de producten terug te sturen, hoef je hier geen reden voor op te geven of annuleringskosten te betalen. Deze bedenktijd geldt voor alle Nederlandse webshops, niet voor buitenlandse. 

Tip 5: bewaar het verzendbewijs na een retour

Als je besloten hebt je bestelling te retourneren, moet je deze afgeven bij een postkantoor. Hier krijg je een verzendbewijs. Het is belangrijk dat je deze goed bewaart, zodat je kunt aantonen dat je je bestelling hebt teruggestuurd, mocht er iets mis zijn gegaan bij het verzenden. Dan ligt het probleem niet meer bij jou en krijg je gewoon je geld terug.